Kom tættere på

Sjældent har Christina være så frustreret,

- men ud af frustrationen skabte hun

Den Blå Madonna

og overvandt en begrænsende fordom

 

”Jeg vil i fremtiden sparke mig selv over skinnebenet, inden jeg smasker forarget for mig selv.

 

- lover billedkunstner og tidligere præst Christina Smith, der har netop gennemført kurset ”Kom tættere på - lær at male bag facaden i dit portræt”.

Kurset skabte i den grad frustrationer inde i Christina, fordi hun havde taget en række både bevidste og ubevidste valg om, hvad man må og ikke må, når man maler et maleri.

 

”Helt konkret så blev jeg jo meget udfordret af at bruge tekstil og lignende i et portrætmaleri, som ikke “bare” skulle være for sjov - eller til pynt.

Som når jeg ser ellers habile, etablerede billedkunstnere, der lige decouperer en køn serviet på som kjolestof i et portræt;

“Så MAL dog det mønster selv”, tænker jeg. “I stedet for at springe over, hvor gærdet er lavest og bare klistre det på.”

 

Så der kom røg ud af Christinas ører - og både mand og hund holdt sig klogeligt i baggrunden.

Men på kom blonden.

 

Kom tættere på

 

Og her kommer så historien om, hvordan et par blondetrusser fra Change blev til en Blå Madonna...

 

”Nå, men så måtte jeg jo æde den selv, for det blev til, at jeg “tog trusserne på hovedet” og tænkte dem om, til at blive en slags slør på madonna’en.

Et slør, som jeg ifølge mine egne principper jo burde have siddet en evighed og malet rigtigt i stedet.

Og det rokkede og rykkede, for det GAV noget andet at bruge blonden på denne måde, end hvis jeg havde malet den rigtigt!

Det lykkedes faktisk at skabe en sjov dobbelt-effekt, hvor blikket hele tiden skifter mellem at “se” blonden for det, den er: klistret på - OG at opfatte blonden som en troværdig del af det samlede portræt.

 

- Fortæller Christina, som nu en gang for alle har pakket en begrænsende fordom langt væk og fortsætter:

 

”Så næste gang jeg ser en servietdecoupage på Kunst for Alle, vil jeg sparke mig selv over skinnebenet, inden jeg smasker forarget for mig selv, og så prøve at se på billedet med ukritiske øjne!

Jeg skal i rodekassen med gamle blonder og stofrester, næste gang jeg er i Røde Kors butikken.

Der er helt sikkert en skat eller to.”

 

Kunne du, ligesom Christina også godt tænke dig at blive rokket og rykket i og lande et meget bedre sted end dit udgangspunkt?

- Så du kan dykke endnu dybere ned i dit portrætmaleri - og formidle din ægte fortælling om den portrætterede?

 

Så er Else Frøsigs kursus:


”Kom tættere på - lær at male bag facaden i dit portrætmaleri”


det rigtige for dig.

 

Vil du gerne læse mere om kurset,

- så klik her.

 

Hvordan deltager jeg i kurset?

Du tilmelder dig blot

Kunstskolen & Kunstnerfællesskabet Annes Atelier

Du tilmelder dig Annes Atelier ved at klikke på den prismodel, der passer dig bedst:

 

Flest vælger

Ja tak

Jeg vil gerne være med

Annes Atelier Kunstskole & Kunstnerfællesskab

pr. måned
175 kr.

6 måneders binding

Efter bindingsperioden fornyes
medlemskabet månedligt
til samme pris,
indtil medlemskabet opsiges.

 

 

Ja tak

Annes Atelier Kunstskole & Kunstnerfællesskab

pr. måned
205 kr.

3 måneders binding

Efter bindingsperioden fornyes medlemskabet månedligt til samme pris, indtil medlemskabet opsiges.

 

Ja tak

Annes Atelier Kunstskole & Kunstnerfællesskab

pr. måned
295 kr.

Ingen binding

Fornyes månedligt
til samme pris,
indtil medlemskabet opsiges.

 

 

Udfyld den tilmeldingsformular du kommer ind på og klik på den grønne:
Fortsæt→” - knap.

 

Straks efter din tilmelding til kunstskolen modtager du mails med dine loginoplysninger og med et link til kunstskolens medlemssider.

Du modtager vores mails straks efter din tilmelding – husk at kigge i dit spamfilter, hvis du ikke kan finde vores mails.

Annes Atelier Kunstskole & Kunstnerfællesskab

 

Her i den lille film kan du se Christinas arbejdsproces med maleriet ”Den Blå Madonna”: